מהם ההרגלים הגורמים לפגיעה בשיניים?

לכל אחד יש הרגלים הפוגעים בשיניים, לעתים אנו מודעים להרגלים אלו ולעתים אנו מבצעים אותם בלי לשים לב. כך או כך, הרגלים אלו פוגעים בשיניים וכדי למנוע סבל והוצאות כספיות לטיפולי שיניים, רצוי להימנע מהם.

 רוצים לשמור על בריאות השיניים – אלו ההרגלים שעליכם להיגמל מהם

ממתקי גומי הורסים את השיניים! כל ממתק הורס את השיניים, אך ממתקי גומי יותר מכולם. ממתקי הגומי נדבקים לשיניים, מצמידים את הסוכר והחומצה לשן במשך שעות וגורמים נזקים. אם אכלתם ממתקי גומי, רצוי לצחצח מיד את השיניים ולהיעזר  בחוט דנטלי לניקוי בין השיניים.

 הידעתם, כוס של משקה מוגז מכיל כאחת עשרה כפיות סוכר, ואם לא די בכך, יש במשקאות המוגזים גם חומצות הזיקות לשיניים. ואם חשבתם שמשקאות דייאט הם משקאות בריאים, טעיתם. אומנם, אין בהם הרבה סוכר, אך הממתיק המלאכותי מכיל חומצות שונות, חלקן אף גרועות יותר מהחומצות הנמצאות במשקאות ממותקים.

 גם משקאות אנרגיה מזיקים לשיניים. רבים נוהגים לשתות אותן לפני אימון או לאחריו ולהרגיש איך הגוף מתמלא באנרגיה, אך למעשה אין הבדל בין משקה אנרגיה לבין כל משקה ממותק אחר והם מזיקים לשיניים. רוצים להרגיש טוב לפני האימון או לאחריו, שתו מים, כך גם תרגישו טוב וגם לא תפגעו בשיניים.

לעיסת קרח יכולה לשחוק ולשבור את השיניים. בנוסף, גריסת הקרח תגרה את הרקמה הרכה שבתוך השן ותגרום לכם לכאבי שיניים קבועים כאשר אתם אוכלים או שותים משקאות ומאכלים קרים או חמים.

חורקים שיניים? חריקת שיניים לאורך זמן רב עלולה לשחוק את השיניים. חריקת שיניים מתבצעת בדרך כלל בזמן השינה בשל מתחים או הרגלי שינה לא נכונים. כדי להגן על השיניים מומלץ לישון עם מגן שיניים ולהימנע עד כמה שאפשר ממזונות קשים במיוחד.

אתם משתעלים, לוקחים סוכריות נגד שיעול, חשוב לדעת כי גם בסוכריות אלו, כמו בסוכריות אחרות, יש סוכר המזיק לשיניים. לסוכריות נגד שיעול יש תדמית של סוכריות בריאות, עובדה הגורמת לאנשים רבים לצרוך אותן ללא הגבלה. אך גם סוכריות אלו עלולות להזיק לשיניים בשל הסוכר הנמצא בהן. הסוכר הופך לחומצה, נדבק לשכבת הפלאק של השן, וגורם לחורים בשיניים.

 אוהבים יין? שמרו על מידתיות. היין האדום מכיל חומצה אשר אוכלת את האימייל, יוצרת נקודות רכות בשיניים והופכת את השיניים לשיניים חלשות בנוסף, היין האדום מכיל כרומוגן וטנין, שני חומרים המסייעים לצבע להידבק לשיניים ולגרום לכתמים בשן.

גם היין הלבן מזיק לאימייל השן ולצבע השן. ביין הלבן נמצאות חומצות המחלישות את השיניים והופכות אותן לפגיעות יותר. אם שתיתם יין, אדום או לבן, כדאי לגרגר מים אחרי השתייה ולצחצח את השיניים עם משחת שייניים המכילה חומרי הלבנה.

אוהבים ללכת לסרט ולאכול פופקורן? כל כוס פופקורן מכילה מספר גרעיני פופקורן קשים שלא פקעו. כשאנחנו אוכלים אותם תוך כדי צפייה בסרט, בלי להרגיש אנחנו אוכלים גם את גרעיני הפופקורן הקשים העלולים לגרום לשברים או סדקים בשיניים.

צ'יפס, קרקרים מלוחים, חטיפים ועוד מכילים הרבה עמילנים מעובדים, שהם למעשה סוכרים, ועוד מרכיבים מהונדסים גנטיים. מאכלים אלו לא בריאים לקיבה, הם עלולים לגרום לקלקול קיבה, ועוד יותר לא בריאים לשיניים מאחר והבקטריות שבפלאק מגיבות לא רק לסוכר, אלא גם למזון מעומלן. שאריות רבות של מזונות אלו נתקעות בין השיניים וגורמות לנזקים. אם אכלתם מזונות עם עמילנים מעובדים כדאי לצחצח מיד את השיניים ולנקות בחוט דנטלי או לחילופין לשטוף את הפה על ידי גרגור מים.

במיצי פירות יש כמות גדולה של סוכר. אומנם למיצי הפירות יש ערך תזונתי, אך כמות הסוכר שבהם מתקרבת לכמות הסוכר שבמשקאות המוגזים, ולכן מומלץ להעדיף מים טבעיים ללא תוספת סוכר או לדלל את המיצים במים.

העישון מחולל נזק רב לגוף וגם לשיניים. מלבד צבע שיניים עכור ומראה לא אסתטי, העישון עלול להביא למחלות חניכיים, לנשירת שיניים, למחלות רבות, בין השאר גם לסרטן של הלשון, השפתיים והחניכיים.

אין לכם פותחן בקבוקים או מספריים? השיניים הן לא תחליף! פתיחה של שקיות מזון או פקקים של מוצרים שונים עלולה לגרום לנזקים רבים לשיניים. בעת פתיחת מוצרים בעזרת השיניים, השיניים עלולות להיפצע מהמוצר עצמו או כתוצאה מהחלקה ופגיעה של שן זו בזו.

זה קורה כמעט לכל אחד, בעת ריכוז בלימודים או בעבודה אנו לועסים בלי לשים לב את העט או את העיפרון. זוהי פעולה מסוכנת והיא עלולה לפורר את השיניים. אם אתם צריכים ללעוס משהו כדי להתרכז, קחו מסטיק ללא סוכר. הוא גם ימנע פגיעה בשיניים וגם יעודד ייצור של ריר בריא לשיניים שימנע פגיעה של החומצות באימייל השן.

במרפאת השיניים של ד"ר שמעון וייס ישמחו להדריך אתכם בתזונה נכונה שתסייע לשמירה על השיניים  ובהסבר על מנהגים מסוימים הגורמים נזק לשיניים.

No Comments Yet.

Leave a comment

Call Now Button